dimecres, 16 de març de 2011

Barca de Mitjana

El mes de gener va venir a Mallorca en Josep Maria Casablanca de Cadaqués i la seva dona n'Isabel. Varem  estar junts un parell d'horabaixes fent activitats amb família; visitarem el taller del meu tio, les drassanes den Sebastià Vidal a Vilafranca, sortirem a navegar amb l'Alzina i escoltarem una trobada de bandes a Ses Voltes ,a vorera de la murada de Palma. 

Foto de la litografia.

Me va enviar una litografia d'una col·lecció seva. en arribar a Cadaqués. També en va enviar una per en Sebastià Vidal i una pel  meu tio en Guiem Amengual Taberner (1926), el que va construir el "Brandó". Quan li vaig dur  la litografia a casa seva, va quedar una estona pensant i les primeres paraules que li sortiren foren; no me queda pi tort, que me podries dur uns trossos com el braç amb un angle de 120º per construir-ho?, i li vaig dir que si. Quan em vaig entema  ja havia començat el buc, el costellam posat damunt de la quilla. 







La segona vegada que el vaig anar a veure ja preparava per fer les llates, llatons per fer la coberta i les cosies. També havia col·locat el mirall de popa i dues costelles que li faltaven.








 Avui hi he anat per veure com anava i estava preparant un troç de la cinta del costat de babord.








 Ja vos aniré contant com va aquest proces.

Certificats de professionalitat

A rel de llegir l'entrada del bloc La Mar d'Amics que parla de la construcció d'una Fragata, en va venir al cap de contar-vos uns temes referents als estudis de manteniment d'embarcacions esportives i d'esbarjo on estic treballant. Hi ha oficis que no estan regulats i l’Incual s’encarrega de fer un estudi de camp per dur a terme aquesta regulació. El manteniment d’embarcacions ho han col·locat dins la família de Transport i Manteniment de Vehicles (TMV) cosa que no entenc.
El darrer trimestre de l’any passat vaig estar col·laborant amb un grup d’experts de la branca de manteniments d’embarcacions dins la conselleria de Formació i Treball per redactar els certificats de professionalitat de nivell I. És van presentar el mes de desembre i ara estan a la comissió de contrast als centres d’ensenyament i empreses relacionades que vulguin fer alguna esmena, després passaran al consell de ministres per la seva aprovació.
A Menorca, el mes de març de 2010, van ubicar un Centre de Referència Nacional de Formació Professional a l’àrea de Nàutica on s'estan impartint classes relacionades amb la mar. Es fan cursos de formació bàsica (mariner), patró portuari, bàsic de passatge...i  de la família de manteniment de vehicles també s'estan impartint cursos relacionat amb el manteniment d'embarcacions,  mecànica de motors nàutics i components mecànics navals II i mecànica de motors nàutics i components mecànics navals III.
Per veure la publicació al BOE on es regula l’activitat de manteniment d’embarcacions de nivell I pitja-ho aquí. Dins la qualificació professional de "operacions auxiliar de manteniment d'elements estructurals i recobriment de superfícies d'embarcacions esportives i d'esbarjo", hi ha una unitat de competència interessant que es treballa amb fusta (UC1456_1 realitzar operacions auxiliars d'elements de fusta...). A l'altre qualificació professional trobem "operacions auxiliars de sistemes i equips d'embarcacions esportives i d'esbarjo", és interessant tot el camp per la seva importància dins l'embarcació.
A la Cooperativa on faig feina hi ha diferents talers ocupacionals per al·lots i al·lotes amb risc d'exclusió social. Aquest trimestre estem treballant els continguts del certificats de cascs; fusta, pintura i fibra, la que te més acceptació és la de fusta. Aprenen a maneja les eines de mestre d'aixa, construint un tros d'orla i unes nocions bàsiques de calafatejar. També treballen la pintura en general i els vernissos. El trimestre que ve començarem a impartir l'altre, el de manteniment de la planta propulsora. Quan el usuaris acabin el trimestre i son aptes aconseguiran el certificat de professionalitat de manteniment d'embarcacions. Aquest és un ofici que es duu realitzant fa molt de temps i que no estava regulat, a partir d'ara serà una professió regulada amb un certificat de nivell I, II i III. Actualment també comença’m a crear la documentació dels certificats de professionalitat de nivell II, que vendria a ser un grau mitja, de manteniment d’embarcacions. Per l’any que ve esta previst fer el de nivell tres.
També es podran impartir als instituts dins els cursos de PQPI (programa de qualificació professional inicial) de la conselleria d'educació. Estan destinat a un alumnat amb problemes per obtenir el certificat d’educació amb secundaria (ESO), i amb un curs d’aquest, fent el primer any a una aula-taller i unes classes de reforç per l’ESO. El segon any es poden treure el graduat i de retruc un certificat de professionalitat de la branca que triïn, amb aquest cas de manteniment d’embarcacions esportives i d’esbarjo.
A traves den Joan sol, que em va fer arribar una adreça molt interessant sobre el que es cou al EEUU, estic preparant un material per copiar el sistema en fase d’experimentació dels americans i podem fer un taller amb infants a una franja d’edat complicada per el moment actual que estem vivint, hi ha pares que han de fer una doble feina o simplement que no quadren els horaris seus amb els dels seus fills i que estan amb risc, a una franja horària on estan al carrer o amb les maquinetes, i sembla que no tenen altres alternatives per mirar el futur amb una mica d’esperança tant econòmica con a laboral. Hi ha encetades dues línies, a veure on acaben, una a l’associació de veïnats del Coll d’en Rabassa, on estem treballant en un projecte amb aquest projecte americà. I l’altre és amb el club nàutic de l’Arenal preparant un material per fer sortides amb l’alzina qui vulgui i que puguin obtenir un crèdit per a professorat i un de lliure configuració.

Estic convençut, en tot el que es mou en aquest ambient, de que serem capaços de dur a terme un projecte com el de “La Mar d’Amics” i construirem a Mallorca un Xabec en miniatura per anar a navegar per les illes i on faci falta.

dimecres, 9 de març de 2011

Repartiment a "la part"

                L’altre dia va caure a les meves mans una carpeta que tenia guardada a un armari fa 14 anys i vaig trobar uns documents  que feia servir quan pescava. El que me va cridar més l’atenció, a part dels records, van ser els fulls que feia servir per fer les parts (sistema de repartició econòmica de les captures amb la tripulació) i m’agradaria explicar-vos el que és.
                Els treballadors de la pesca no cobren un sou fix, es fa una repartició que es diu a la part. A Mallorca es fan les parts cada setmana (de cara a la administració la fèiem al mes), segons el tipus de pesca es fan el divendres (les barques d’arrossegament i la venta del dissabte és per la setmana següent) i els altres els dissabtes (artesanals i encerclament) . En el meu cas es feien els dissabtes.
Així es com es fan les parts; Es sumen el total de les vendes de les captures de tota la setmana, el Monte Mayor. Per altre banda es sumen les despeses de la setmana i es resten del Monte Mayor. De la quantitat que queda es resta el 50% per l’armador i l’altre 50% per repartir. Després es treu el nombre de parts a fer amb la tripulació i es divideix el Monte Menor. En aquesta repartició era d’un patró (jo ja anava de patró a una embarcació de passatge) i un mariner, es a dir, tres parts, i es la quantitat a cobrar. Si havia algun incentiu a fer al patró o al mecànic per part de l’armador com agraïment i esforç es fa una compensació i s’amotava al grup A.
Full del darrer repartiment.

Com veieu el sistema és una mica antiquat i no gaire just, quan ho feia ja no m’ho semblava just però era lo establert. El mariner te que pagar la part proporcional del gasoil i de la seguretat social..., això no es fa a cap empresa, descomptar el llum o la factura del telèfon als treballadors no és el normal, es treballa amb un sou fix i prou. Avui dia a Mallorca ja hi ha barques que paguen un jornal fix a final de mes i si la part supera la nòmina, s’abona aquesta quantitat. Una mariner d’una barca d’arrossegament a Palma a la setmana pot fer de part uns 120€ que multiplicat per quatre son 480€ al mes, això per 16h de feina al dia, no esta malament veritat...
Aquest estiu a Fornells, Menorca, vaig entendre d’on venia el sistema de repartició a la part, es com la dels corsaris. La Patent de Cors era un permís dels reis per atacar vaixells d’altres potències en qual estaven el guerra. Era una mena de “pirateria legal”. Quan obtenien el tresor la repartició es feia de la mateixa manera.
El meu pare me contava  “quan anava a tirar del bolitx a la platja, per un altre, que no fos de la família se'n podia endur el peix que li cabia a les dues mans juntes”. Avui no funciona així però quasi.